Kaakonkulman rajapatikointi Suuri-Pisi-saaressa 19.10.2006

Kuvat ja teksti Risto Hyypöläinen

Kaakkois-Suomen Rajamieskillan kaakonkulman osasto järjesti rajapatikoinnin tänä vuonna Suomenlahdella Suuri-Pisi-saaressa. Tapahtumaan ilmoittautui 10 henkilöä, joten siirtyminen saareen onnistui yhdellä ajokerralla. Sää suosi tapahtumaa. Pilvipouta, +2 astetta, tuuli 090 9 ms, näkyvyys 30 kilometriä. Kokoonnuimme Hurpun raja- ja merivartioasemalle klo 12.00, jossa Rajavartioston lämmin vastaanotto ja toiminnan esittely majuri Pasi Marttisen mainiolla esitelmällä Hurpun neuvottelumajalla. Partiovene 114 saapui klo 13.00, jolloin aluksen kipparin ohjeistuksella nousimme alukseen ja siirryimme n. 15 minuutin merimatkan Suuri-Pisiin. Paluu Hurppuun tapahtui klo 17.00. Vietimme siis upeat neljä tuntia Suomenlahdella, siellä jossain ja siitä lisää seuraavassa kuvakertomuksessa.

Hurpun neuvottelumaja. Majuri Pasi Marttinen toivotti kiltalaiset tervetulleiksi ja kertoi alueen tämän päivän tilanteesta ja päivän ohjelmasta. Syntyi keskustelua ja pohdiskelua mm. globaalisesta euroajattelusta ja siitä, miten oli kaikki ennen ja mitä voisi tulevaisuus olla.
Hurpun neuvottelumaja. Kiltaveljet keskittyneenä majurin luentoon. Kuvassa toinen oikealta kaakonkulman paikallisosaston pj. Pauli Kontunen.
Hurpun neuvottelumaja. Hyvähän se on keskittyä tilanteeseen, kun takana on hydrokopterin potkuri.
Hurpun neuvottelumaja. Kaakonkulman aktiiveja kuuntelemassa maj Marttisen esitelmää.
Näkymä Hurpun satama-altaasta. Lopuksi pj Pauli Kontunen kiitti hyvästä ja kattavasta esitelmästä ja toivotti kaikki tervetulleiksi tapahtumaan sekä kiitti Rajavartiostoa onnistuneista tapahtuman ennakkojärjestelyistä.
Hurpun satamalaituri. Siirtyminen laiturille odottamaan PV 114 kipparin komentoja.
Neuvottelumaja ja huoltorakennus.
Rantasauna.
PV 114.
PV 114 ahteri.
Mitähän päivä tuo tullessaan?
On plotterii, gepsii ja tutkaa ja monenlaista ajonhallintamittarii ja nappulaa - ei puutu kuin blackout, jota emme toivoisi juuri tälle matkalle.
Tutka ja valomasto.
Laivaväylällä voiman aiheuttama muutos veden pinnassa.
Takakannelta. PV 114 miehistö keskustelemassa maj. Pasi Marttisen kanssa.
Perillä Suuri-Pisin pohjoiskärjen itäpuolella. Rantautuminen tuulisissa olosuhteissa onnistuu ammattitaitoisen miehistön avustamana erittäin mallikkaasti. Alus jäi etsimään sopivampaa kiinnittymispaikkaa Kuninkaanlahdesta.
Kuninkaanlahti.
Suuri-Pisin opastaulu. Opastaulu kertoo kuninkaallisista vieraista.
Kuninkaanlahden sisäänmeno.
Vanhan majakan peruskivi.
Kuninkaan monogrammi. Ruotsin kuningas Kustaa III nimikirjaimet 1700-luvulta.
Suuri-Pisi nimikyltti aivan kuin maantien laidalta. Saari on itäisen Suomenlahden kansallispuiston itäisin kohde.
Muistomerkki. Suomalainen tulenjohtoryhmä 7 hlöä tuhottiin saarella elokuussa 1941.
Rajamerkki kymppi. Kiersimme Huovarin eteläpuolelta Huovarin ja rajamerkki kympin välistä.
Huovari. Saari on toiminut hailin kalastajien kalasatamana. Nykyisin saaressa on ainoastaan kameravartiointi.
Powered by Notepad